Innovation Challenge er en årlig, intern, innovasjonskonkurranse i GC Rieber der nyskapning og gründertenkning er i forsetet.
Den 9. desember gikk konkurransen av stabelen for tredje år på rad, og det var høy stemning i salen på Media City Bergen. Her hadde over 150 ansatte troppet opp for å få med seg at Innovation Challenge-deltakerne skulle presentere sine bærekraftige og innovative løsninger.
Deltakerne har siden september jobbet i team på kryss og tvers av både fagfelt, selskap og land, for å finne svar på utfordringer på viktige temaer for GC Rieber:
- Klimanøytral eiendom
- Miljøportal for Shipping
- Bærekraftig digitalisering
- Synliggjøring av Co2-avtrykk
- From waste to value
- Nye og sunne produkter til forbrukermarkedet
Nivået var skyhøyt, og løsningene som ble presentert går hånd i hånd med GC Riebers forretningsprinsipp nr. 7 som sier: «Ære være den som får to strå til å vokse hvor det før var ett»!
Etter å ha sett alle presentasjonene skulle publikum og en nøye utvalgt jury, samlet stemme frem vinneren. Det var stor begeistring da eeZeeNutrition, med et team som hadde kommet hele veien fra India, gikk av med seieren!
Som premie får vinnerlaget en tredagers workshop, med mål om å videreutvikle ideén til neste nivå.
GCRENergi
Gruppen som deltok fra GC Rieber Eiendom, kom på en god tredje plass med idéen GCRENergi. Idéen de kom opp med går ut på at GCRENergi skal produsere og forvalte fornybar energi til eiendomsporteføljen til GC Rieber Eiendom, på veien mot en klimanøytral fremtid. Denne idéen tok form i løpet av to måneder, med bakgrunn i oppgaven teamet fikk tildelt gjennom Innovation Challenge – som var å «gjøre GC Rieber Eiendom klimanøytral innen 2025».
Det er en stor oppgave å gjøre hele eiendomsporteføljen klimanøytral, og nesten like utfordrende å komprimere dette til et konkret produkt som til slutt skulle presenteres i en 3-minutters presentasjon. Teamet startet med et lite dykk i selskapets klimagassregnskap fra 2020 og 2021. Hele 75 % av rapporterte utslipp kommer fra energiforbruk i bygg, og hovedsakelig fra strøm. Teamet valgte derfor å jobbe videre med ideen om å kutte utslipp fra energiforbruk i bygg. Det finnes ikke én enkelt løsning på veien mot klimanøytralitet. Det er kombinasjonen av alle utslippsreduserende tiltak som skal gjøre GC Rieber Eiendom klimanøytrale. For Innovation Challenge ville teamet allikevel presentere ett tiltak som er kostnadseffektivt og ville gitt store utslippskutt.
De var innom flere ulike tiltak for utslippskutt. I teorien kan GC Rieber Eiendom kjøpe seg til klimanøytralitet i morgen, men dette er ikke beste praksis. Andre tiltak innebærer å redusere energibehov ved å etterisolere, erstatte vinduer og tekniske anlegg, men baksiden med slike tiltak er høye kostnader og større klimagassutslipp. Bedre driftsoptimalisering i kombinasjon av andre tiltak ligger i strategien til eiendom, som de flinke drifts- og forvaltningsteamene kontinuerlig arbeider med.
Idéen gruppen kom frem til går ut på å kutte utslipp knyttet til energiforbruk, ved å produsere og forvalte fornybar energi.
GCRENergi skal:
- Fremskynde fornybar energiproduksjon.
- Utnytte potensialet i eksisterende solcelleanlegg og Marineholmen Ocean Energy (MOE).
- Plassere solceller på alle tak.
- Utnytte MOE til termisk oppvarming.
- Ta i bruk annen fornybar energi.
- Fornybar energiproduksjon skal settes i system, og suppleres ut til GC Rieber Eiendom sin eiendomsportefølje til under spotpris.
- Samarbeide med potensielle partnere og kunder.
- Dele erfaringer og kunnskap i prosessen.
- Donere potensielt overskudd til ENØK-prosjekter for å energieffektivisere eksisterende bygg.
På denne måten bidrar GCRENergi med å:
- Redusere energiutgifter.
- Forbedre energikarakteren til GC Rieber Eiendom sine bygg.
- Kutte utslipp i egen verdikjede, samt for leietakerne i byggene.
- Avlaste et overbelastet strømnett.
- Forebygge klimaendringer.
- Oppfylle Parisavtalen.
«Vi er både imponert og stolt over det vi har sett i dag» sier innovasjonsdirektør i GC Rieber AS, Fredrik Harloff. «Innovation Challenge har blitt en veldig viktig plattform for innovasjon i GC Rieber Gruppen, og flere av våre satsningsområder har hatt sitt utspring i denne konkurransen. Nå gleder vi oss til fortsettelsen og veien videre for alle årets ideér».